Ahad, 13 Julai 2014

Saudara Islamku: Sedar danTahulah Diuntung

Salam,

'Some 11,000,000 muslims have been violently killed since 1948, of which 90% of them who perished were killed by fellow muslims' Begitulah hasil kajian Dr. Gunnar Heinsohn, Director of The Raphael Lemkin Institute yang juga Emeritus Professor of Social Science di University of Bremen, Germany.

Muslim membunuh Muslim lain. Fakta yang amat menyedihkan. Mungkin ada yang meragui kajian itu sebagai berat sebelah (bias), dan satu agenda untuk memburukkan umat Islam. Namun seorang sarjana Islam, Salim Mansor, Professor of Political Science di Universiti of Western Ontario, Canada dalam satu kajiannya mengenai Iraq, menyatakan jumlah korban perang di Iraq lebih besar diakibatkan oleh puak radikal Islam dan persengketaan Sunni-Syiah berbanding korban yang disebabkan oleh operasi ketenteraan Amerika dan sekutunya.

Apapun kata orang dan motif mereka, kita sebagai umat Islam patut tahu diuntung. Saban hari kita membaca berita perbalahan sesama umat Islam, saling tuduh menuduh siapa benar dan siapa salah. Setiap pihak mendakwa membela agama dan atas nama Allah. Bayangkan disatu pihak melaungkan Allahuakbar dan lawannya pun sama melaungkan Allahuakbar, tetapi kedua-dua pihak saling berbunuhan.

Seolah-olah kita sudah mengabaikan larangan agama supaya jangan berbunuhan sesama Islam. Malah ijmak ulama ada mengatakan bahawa selagi seseorang itu mengucap dua kalimah syahadah, maka mereka ini dikenali sebagai ahli kiblat yang tidak boleh diperangi.

Apakah yang menjadikan umat Islam berpecah belah dan berpuak-puak (sect)? The lust for power and cruelty'? Diperalat kuasa luar? Tersesat jalan agama? ataupun mentafsir agama mengikut kepentingan sendiri? Kesannya ia telah memusnahkan kita. Kini wujud 'sectarian war dan proxy war' dikalangan umat Islam, yang menjadikan kita lemah, runtuh akhlak dan lumpuhnya perpaduan sesama ummah.

Lihat apa kata Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel 'and when your enemies are fighting each other, don't strengthen either one of them, weaken both' ini strategi jelas pihak musuh untuk menguasai kita. Manakala The New York Times pada 29 Mei 2014 melaporkan 'U.S strategies to fight terrorism increasingly uses proxies' maksudnya mereka akan menggunakan taktik mengadu domba, mengeksplotasi nafsu dan kelemahan pemimpin Islam untuk mencapai matlamat mereka.

Apa yang menjadi keprihatinan saya sebenarnya juga menjadi keprihatinan seluruh dunia Islam. Namun saya tidak dapat berbuat apa-apa dan seluruh 2 billion umat Islam di merata pelusuk dunia juga tidak dapat berbuat apa-apa. Kita tidak berupaya untuk membela saudara kita. Umat Islam semakin tertindas dan dizalimi, lihat apa yang berlaku di Palestine, Nyanmar, China dan Thailand. Saudara kita di Eropah pun turut menjadi mangsa deskriminasi.

Bagi saya, umat Islam tak kira apa pun puak yang kita yakini, wajib kembali kepada asas Islam, tidak ada salahnya kita mengulang kembali pelajaran tentang ajaran Islam yang damai sebagai cara hidup sebenar.

Ini pandangan saya, mungkin benar mungkin juga salah, tetapi renungilah.

Wasalam.

Tiada ulasan: