Jumaat, 19 September 2008

Renungan Untuk Anak Cucu Melayu



Salam.

Saya terdorong untuk memulakan blog saya ini dengan menulis tentang bangsa saya bangsa Melayu agar menjadi pedoman kepada anak cucu dikemudian hari. Agar mereka nanti dapat menemukan semula apa yang berharga dalam hidup ini dilahirkan sebagai seorang Melayu.

Orang Melayu hari ini tidak lagi mewarisi sifat murni nenek moyang yang amat beradab dan bersopan. Kuasa, pangkat dan kekayaan telah merajai orang Melayu. Kita boleh melihat persengketaan sesama Melayu baik dalam politik atau dunia korporat. Malah dalam kesatuan sukan dan sosial pun sifat kesopanan Melayu semakin dibelakangkan. Tanpa kita sedari ia hanya merendahkan darjat bangsa Melayu dan tarafnya.

Orang Melayu wajib insaf dan kembali kepada nilai-nilai murni bangsa. Semarakkan semula peradaban Melayu yang gemilang seperti yang nenek moyang kita bangunkan beratus-ratus tahun dahulu. Nenek moyang kita mampu mewujudkan empayar Melayu yang perkasa, Kita berbangga bila Panglima Awang adalah diantara manusia terawal yang berjaya mengelilingi dunia. Kita juga berbangga bila Haji Ismail Hashim menjuarai tilawah membaca Al Quran peringkat antarabangsa sebanyak lapan kali. Pendek kata, bangsa Melayu boleh maju dan berjaya dengan nilai kita sendiri. Nilai Melayu yang amat beradab, berbudi pekerti tinggi, lemah lembut, bertimbang rasa dan menghormati orang lain.

Saya terbaca satu artikel akhbar yang memetik kata-kata Saterawan Negara, Usman Awang yang menggambarkan watak bangsa Melayu yang murni buat pedoman anak cucu:-
  • Melayu itu bijaksana. Jika menipupun bersopan. Kurang ajarnya tetap santun. Budi bahasa jangan dikira. Beraninya cukup benar. Tunduk jika bersalah. Lembutnya cukup jantan. Setia sampai ke kubur. Bila berkelahi menikam dengan pantun. Menyanggah dengan senyum. Marahnya dalam tertawa. Merendah bukan menyembah. Meninggi bukan melonjak.
  • Watak Melayu menolak permusuhan. Jiwa Melayu mengangkat persahabatan. Kasih sayang kekeluargaan. Ringan tulang saling bertolongan. Jujur memaafkan. Ikhlas memberikan. Melayu menghargai perdamaian dengan silaturrahim yang murni. Sama di mulut sama di hati. Maaf sentiasa bersahut. Tangan dihulur bersambut.
Sudah tiba masanya, satu babak baru kita tampilkan dalam kerangka yang lebih luas dan bijak. Bangsa Melayu perlu kembali bersatu teguh dalam perpaduan yang telah membina tamaddun bangsa yang bijaksana, maju dan amat beradab. Kita mampu untuk mengubah diri kita tanpa harus kehilangan keutuhan jiwa bangsa. Biar apapun fahaman dan ideologi yang kita pegangi namun tetap bersendikan kepada sifat dan nilai bangsa Melayu yang murni.

Saya berpendapat tamaddun Melayu dan nilai bangsa Melayu perlu diajar di sekolah-sekolah dan pusat pengajian tinggi seiring dengan pengajian tamaddun Islam. Para majikan, kesatuan, dan NGOs harus ikut aktif untuk mengadakan seminar atau bengkel kepada perkara yang sama. Perkara ini penting kerana kemajuan dan kemurnian sifat anak cucu kita nanti adalah ditentukan oleh landasan yang dibina pada hari ini.

Wassalam.

Tiada ulasan: