Selasa, 4 September 2012

Pengalaman Indah Menjadi Tetamu Allah di Makkah

Salam,

Semasa bercuti raya di kampung mertua baru-baru ini, saya dapat berkenalan dengan rakan-rakan bapa mertua. Seronok berbual dengan orang-orang lama ni, terutamanya mengenai pengalaman mereka sewaktu tahun 40'an-50'an. Begitu juga dengan hal-hal agama seperti ibadah haji dan umrah turut menjadi topik perbualan. 'Dah sampai ke Mekah? tanya seorang pakcik kepada saya. 'Dah, saya pergi Umrah bersama isteri dan anak, pengalaman paling indah' jawab saya. 'Baguslah, dah jadi tetamu Allah kamu sekeluarga' balasnya. 'Apa pengalaman kamu di sana? tanya seorang pakcik disebelahnya. 'Ada keajaiban' balas saya.

Memang benar, saya menikmati karamah kebesaran Allah di sana. Elok saya kongsikan pengalaman saya itu di blog ini, mungkin boleh menjadi pendorong kepada saudara-saudara yang belum lagi pernah sampai ke sana:-
Bapa, Emir dan Saya di hadapan Kaabah
Isteri dan Emir di Tan'im
  • Sepanjang 14 hari saya berada di kota suci Madinah dan Mekah, saya merasa amat tenang sekali. Fikiran lapang. Tumpuan beribadah amat tinggi. Jiwa dan raga hanya terpusat kepada usaha untuk mendapatkan keampunan dan keehsanan Allah semata-mata. Ia satu keajaiban yang belum pernah saya alami.
  • Semasa melakukan tawaf untuk Umrah kali kedua sambil mendokong anak saya Emir, saya di datangi satu perasaan yang tidak dapat saya jelaskan, secara tiba-tiba dada saya bergoncang kuat, tubuh menggeletar, hati menjadi terlalu sayu dan saya menangis teresak-esak, tidak tahu kenapa. Ajaibnya fikir saya.
Emir, Isteri dan Emak di ladang khurma
Emak, Emir dan Isteri di perkarangan Masjidil Haram
Itulah dua keajaiban yang saya alami di kota Mekah, perasaan ketenangan dan kesayuan yang teramat dan tidak dapat dijelaskan pula. Betapa saya tidak mampu untuk memikirkan rahsia dan hikmah Allah. Walaubagaimanapun, Alhamdulillah, ibadah umrah saya dipermudahkan Allah dari mula hingga akhirnya.  Saya sekadar berbagi pengalaman.

Wasalam.

Tiada ulasan: