Sabtu, 29 September 2012

Pengalaman Di Pasar Terapung Damnern Saduak, Thailand

Salam,

Melihat tempat orang adalah satu aktiviti makan angin yang menyeronokkan. Kelebihannya kita dapat pengalaman baru yang pelbagai. Setiap tempat dan keadaan akan memberikan peluang untuk kita mempelajari pengetahuan yang berbeza. Bak kata pepatah lama 'jauh perjalanan luaslah pengalaman'

Semasa saya dan isteri bercuti di Thailand,  kami menikmati pengalaman baru dengan membeli belah dalam sampan di Pasar Terapung Damnern Saduak yang terletak di Wilayah Ratchabouri kira-kira 110KM dari Kota Bangkok. Perjalanan ke sana dengan bas mengambil masa kira-kira lebih satu jam.

Kami perlu menaiki bot untuk ke pasar tersebut dan menyusuri tali air yang dipanggil 'Khlongs', Sampai di pasar, kami menyewa sampan kecil pula yang dikayuh oleh seorang Mak Cik Tua untuk singgah dari sampan ke sampan dan gerai ke gerai. Berbagai barangan yang dapat dibeli di sini seperti cenderamata, aksesori wanita, hiasan diri, kesenian 'arts' desa, makanan dan juga buah-buahan.

Barangan yang saya dapati menarik di sini ialah produk-produk cenderamata dan kesenian ukiran hiasan ala Thai, sebagai contoh tempurung kelapa yang dijadikan 'table lamps', yang cantik,  ukiran binatang dan banyak lagi. Manakala, barangan lain seperti aksesori dan hiasan wanita agak rendah mutunya, namun harga yang ditawarkan berpatutan.
Isteri berposing kenangan di pengkalan bot ke Damnern Saduak
Isteri dan saya menyusuri terusan ke pasar dengan bot panjang
Singgah menikmati buah-buahan segar di tebing terusan
Diantara barangan yang dijual di pasar terapung
Pendapat saya, walaupun apa jadual perjalanan anda ke Kota Bangkok, jangan lepaskan peluang untuk ke pasar ini, kerana ia adalah tempat persinggahan yang menarik dan mengesankan. Pergi la!

Wassalam

Tiada ulasan: