Jumaat, 17 Oktober 2008

Nasihat Peribahasa - Untuk usahawan dan peniaga Melayu


Salam,

Saudara dan saudari, saya ingin memulakan coretan saya pada kali ini dengan satu rumusan pakar dan perunding perniagaan tentang mengusahakan perniagaan sendiri untuk kita kongsikan bersama. Kata mereka "Many of us hear the siren song of having own business, complete freedom, unlimited opportunity, dreams realized. But most don't succeed, why? What separate those who succeed from those who fail? 1) knowledge of business. 2) sufficient capital. 3) good experience and 4) unique idea at the right time"

Samaada anda baru ingin memulakan perniagaan atau telahpun mempunyainya, anda harus bermula di landasan yang betul. Banyak keputusan yang perlu dilakukan dan banyak peraturan serta prosedur yang perlu dipenuhi. Namun apa yang penting, anda wajib mempunyai satu rancangan perniagaan yang rapi. Tujuan saya di sini bukan untuk membincangkan bagaimana anda harus menguruskan perniagaan anda, tetapi ingin berkongsi penelitian nenek moyang kita melalui peribahasa yang boleh kita kaitkan dengan prinsipal dan formula perniagaan moden dalam arus globalisasi hari ini.

Jika anda ingin memulakan perniagaan dan hidup atas usaha sendiri bak kata pepatah sauk air mandikan diri, anda perlu menuruti langkah-langkah berikut:-

  • Langkah 1. Tujuan dan matlamat anda mesti jelas, bak kiasan nenek moyang kita ke mudik tentu hulunya ke hilir tentu muaranya. Kaitannya ialah jika anda ingin berniaga, ia wajib bermula dengan penyediaan satu rancangan perniagaan "business plan" yang akan menjadi "blueprint" atau rujukan kepada anda. Apabila anda sudah membuat persediaan, maka anda tidak akan gentar untuk berhadapan dengan cabaran, bak landasan yang kuat tidak takut pada penukul. Apa saja risiko atau rintangan yang anda hadapi dalam dunia perniagaan nanti, anda terus berusaha sehingga matlamat perniagaan anda tercapai laksana mudik menyongsong arus, hilir meyongsong pasang.
  • Langkah 2. Memastikan perniagaan anda mempunyai modal yang mencukupi. Anda perlu meneliti sumber modal bagi membiayai perniagaan anda, yang penting anda hendaklah ukur baju di badan sendiri, iaitu menilai kemampuan anda sendiri. Bak kata nenek moyang kita air dalam berenang, air dangkal bercebuk. Contohnya, apabila anda ingin membiayai modal pusingan, ikutlah kemampuan yang ada. Pendek kata, jika merancang untuk berbelanja, hendaklah dihalusi terlebih dahulu serta dilaksanakan dengan teliti bak kata pepatah sepuluh kali diukur, sekali dikerat.
  • Langkah 3. Anda perlu memahami kata-kata ini, kalau pandai meniti bueh, selamat badan ke seberang, maksudnya, anda perlu ada kemahiran atau pengalaman untuk menjalankan perniagaan anda, tanpa asas ini pastinya anda akan menghadapi kesukaran untuk bermula dan memasuki persaingan dalam pasaran. Namun begitu, Sekiranya anda kurang pengalaman, berkawanlah dengan mereka yang pandai serta bentuklah satu rangkaian dengan mereka yang berpengalaman melalui "smart partnership" takkan dahaga si penunggu telaga. Wajib kata, anda perlu melakukan berbagai usaha dan kaedah untuk berjaya umpama tak mara berdayung, bergalah. Patah galah bercemat.
  • Langkah 4. Kalau pandai menggulai, badarpun jadi tenggiri. Maksudnya, anda mesti ada ide atau kreatif dalam menjalankan perniagaan anda. Kalau ingin berjaya, kreativiti harus dipadukan dengan kerja yang efektif bak ungkap peribahasa kalau pandai mencincang akar, mati lalu kepuncaknya. sekiranya anda lalai mencipta peluang maka rugilah jawabnya umpama pergi ke telaga, lupa membawa timba, timba yang dicari dapat tapi tidak bertali.
Kesimpulannya, untuk berjaya dalam sesuatu perniagaan, kita wajib sukakan perniagaan itu, bak kata pepatah suka hati di dada, ringan beban di bahu maksudnya, apabila kita sukakan sesuatu pekerjaan itu, kerja susah terasa senang. Apa yang penting kita teruskan berusaha supaya perniagaan kita berkembang maju mengikut kekuatan sendiri. Tak dapat berjalan tegak, beringsut-ingsut sampai juga atau ikut laksana sirih, menjalar dulu kemudian melilit, barulah memanjat puncak junjung. Dalam kita memanjat tangga kejayaan, sebarang masalah yang dihadapi, selesaikan lah secara bijaksana tanpa menjatuhkan orang lain, umpama ular biar mati, tanah jangan lekuk, kayu jangan patah.

Setelah segala ikhtiar dan usaha telah kita laksanakan, kita berserah kepada Tuhan kerana sebagai hamba, manusia hanya mengikhtiarkan, Tuhan menentukan. Habis akal baru tawakkal.

Wassalam.

3 ulasan:

Erlina Tuty Sartika berkata...

Helo semua !!!
Salam untuk anda, dan rahmat dan rahmat Allah

Data Peribadi Saya
Nama: Erlina Tuty Sartika
Alamat: Bandung
Negara Indonesia
Telefon: +62 81319467810
WhatsApp: +62 81319467810
Amaun Pinjaman: IDR 720,000,000
Nombor Akaun: 1080424653
Bank: Bank BCA
E-mel: erlinatutysartika15@gmail.com
Anda boleh menghubungi saya melalui kenalan saya

Saya mengalu-alukan anda semua sehingga tahun 2020. Nama saya ERLINA TUTY SARTIKA, Saya berasal dari Bandung di Indonesia. Saya harap anda semua berhati-hati di internet. Saya akan menasihati anda untuk tidak memohon pinjaman di internet tanpa pengetahuan syarikat Pinjaman kerana tidak semuanya benar, kebanyakan dari mereka adalah penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pindahan, bayaran insurans dan anda masih tidak akan mendapat pinjaman anda, mereka semuanya pencuri. Saya telah menjadi mangsa oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya mengirim sejumlah besar wang kerana saya benar-benar ingin mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercayai pada kali pertama, tetapi saya tidak dapat pinjaman daripada mereka. Anda harus sangat berhati-hati agar anda tidak tertipu seperti saya, jika anda benar-benar ingin mendaftar di internet, hanya ada satu kreditur kredit yang sangat saya percayai kerana setelah saya mencuba beberapa tempat dan saya ditipu, saya mengalami banyak kesakitan kerana saya mempunyai banyak hutang yang perlu dibayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya mencari syarikat pinjaman yang sebenar dan sah dan kami menjumpai syarikat pinjaman baru REBECCA ALMA LOAN COMPANY, dan kami membuat dokumentasi yang diperlukan dengan syarikat itu, jadi rakan saya menolong saya untuk mengikuti semua peraturan dan undang-undang sahaja untuk memastikan semuanya itu nyata dan bagi Tuhan untuk kemuliaan, saya mendapat pinjaman dari syarikat sekitar 720 juta Rupiah. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, anda mesti menghubungi ibu REBECCA ALMA dan mengikut peraturan dan syarat atau terma dan syarat dan saya menjamin bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau masalah. dapatkan pinjaman saya dengan kadar faedah hanya 2%. Anda boleh menghubungi ibu yang baik melalui alamat e-mel ini: rebaccaalmaloancompany@gmail.com. Anda juga boleh WhatsApp ibu Rebecca Alma di nombor ini: +1405259662

Maklumat Perhubungan Ibu yang Baik. Sila hubungi dia bahawa dia sah.
Nama: Rebacca Alma
Telefon: +14052595662
WhatsApp: +14052595662
https://Instagram.com/rebaccaalma
e_mail: rebaccaalmaloancompany@gmail.com
Laman web: https: //rebaccaalmaloancompany.blogspot.com

Selamat sejahtera, dan rahmat dan rahmat Allah

Semoga Allah sentiasa bersama anda semua. Doakan yang terbaik untuk anda semua

Ny. SISKA WIBOWO berkata...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

RIKA NADIA berkata...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua