Jumaat, 24 Oktober 2008

Rancangan Perniagaan dan kepentingannya - panduan untuk para peniaga Melayu


Salam.

Saya telah ditanya apakah pentingnya Rancangan Perniagaan itu? Seorang pelayar tidak akan memulakan pelayarannya tanpa adanya peta pelayaran. Begitulah umpamanya bagi seorang usahawan, dia memerlukan peta yang dapat menujukkan arah perjalanan perniagaannya supaya matlamat yang telah ditetapkan tercapai.

Sebagai seorang usahawan, sudah tentu anda mahu menjalankan perniagaan anda dengan terancang, penuh yakin dan bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Contohnya, bagaimana anda akan menghadapi perubahan permintaan ke atas produk atau perkhidmatan anda, kemasukan pesaing baru dalam pasaran, perubahan ekonomi, perubahan dasar kerajaan dan sebagainya. Pendek kata, anda perlu ada satu rancangan perniagaan anda sendiri yang dibuat dengan teliti dan realistik (carefully thought-out plan) serta bersesuaian dengan situasi anda.

Banyak faedah yang akan anda perolehi dari rancangan perniagaan anda. Pertama, ia boleh membantu anda menangani masalah perniagaan anda sebelum ia tidak terkawal (get out of hand). Kedua, ia memudahkan anda membuat keputusan dan membantu anda mengenal pasti peluang serta menetapkan matlamat perniagaan, Ketiga, ia dapat membantu anda mempromosikan perniagaan anda dan keempat, ia dapat menolong anda mendapatkan khidmat nasihat atau bantuan dari pihak bank, konsultan perniagaan, pembekal mahupun pelabur kerana anda telah memberikan mereka maklumat lengkap tentang rancangan perniagaan anda.

Sebenarnya, amat mudah bagi anda untuk mendapatkan maklumat, panduan dan tunjuk ajar bagi menyediakan rancangan perniagaan anda. Pada masa ini, banyak diadakan bengkel bimbingan usahawan, buku-buku tentang penulisan rancangan perniagaan dan laman web yang boleh anda rujuki. Malah telah ada di pasaran pakej perisian penulisan rancangan perniagaan yang boleh anda dapati pada harga yang murah.

Akhir kata, saya ingin mengambil mutiara kata dari Michele Adams, President & CEO of RenQuest & Associates untuk kita renungi bersama:

"Your business plan must be a living document,
a trusted guide for your business
and
for every critical business decision you make"

Fikir dulu sebelum bermula.

Wassalam.

Tiada ulasan: