Khamis, 9 Oktober 2008

Keperluan mengetahui banyak bahasa - Syor kepada anak cucu Melayu

Salam.

Saya merasa rugi kerana tidak mempelajari bahasa Cina, walaupun berpeluang untuk mempelajarinya sejak kecil lagi. Saya membesar bersama teman-teman keturunan Cina di kampung. Saya masih ingat lagi, dua orang sahabat saya bernama Ah Peng dan Yeoh mengesyorkan saya belajar bahasa Hokkien, tetapi saya lebih suka bertutur dengan mereka menggunakan bahasa ibunda sahaja. Saya menyangka dengan menguasai bahasa Melayu dan Inggeris sudah memadai untuk saya bersaing di negara ini.

Saya hanya menyedari pentingnya menguasai banyak bahasa selain bahasa Melayu dan Inggeris apabila mula berkerja dan berurusan dengan masyarakat korporat, peniaga dan orang ramai. Tambahan pula, dizaman globalisasi seperti sekarang, saya dapati mereka yang berupaya berbahasa asing mempunyai kelebihan dan nilai yang tinggi. Saya berpendapat kebolehan bertutur dalam banyak bahasa bukan lagi satu pilihan tetapi telah menjadi satu keperluan bagi mereka yang ingin berjaya dan maju kehadapan.

Melalui pengalaman ini, saya ingin mengesyorkan agar anak cucu saya, orang Melayu belajar menguasai banyak bahasa asing, kalau tidakpun sekadar boleh bertutur dengan baik sudah memadai. Hari ini, keutamaan pasaran kerja sudah menitikberatkan keupayaan tersebut. Pada masa akan datang, dengan perkembangan ekonomi dunia dan kesan dari rempuhan globalisasi, peluang kerjaya dan pasaran kerja bukan hanya di negara kita tetapi merentasi benua.

Sehubungan itu, anak Melayu perlu bangkit untuk menyaingi bangsa lain bergerak kehadapan. Kegagalan untuk bersaing akan menjadikan anak Melayu ketinggalan. Lihat saja keadaannya hari ini, terlalu sedikit anak Melayu yang menerajui syarikat-syarikat multinasional dan korporat. Anak cucu kita perlu disedarkan dan menyiapkan diri bagi menghadapi era persaingan kerja yang semakin kompetitif. Menurut seorang ekspatriat yang saya temui, seseorang yang menguasai bahasa asing yang penting dan bernilai komersial memiliki peluang lebih besar untuk diambil berkerja berbanding rakannya yang memiliki latar belakang pendidikan serupa.

Saya berpendapat ada tiga bahasa yang nampaknya sangat popular, iaitu Inggeris, Mandarin dan Jepun. Namun begitu, pemilihan untuk mempelajari bahasa asing seelok-eloknya yang bersesuaian dengan pekerjaan dan kerjaya kita. Secara minimalnya, anak Melayu wajar menguasai sekurang-kurangnya dua bahasa asing. Pertama sekali harus kuasai bahasa Inggeris dan keduanya bahasa Mandarin, kerana diyakini kedua-dua bahasa ini membuka peluang lebih besar mengikut perkembangan ekonomi dunia.

Saya juga ingin mengesyorkan penglibatan berikut:-
  • Ibu-bapa Melayu wajar memberi sokongan dan menggalakkan anak-anak mereka mempelajari sekurang-kurangnya dua bahasa asing yang bersesuaian.
  • Para pemimpin Melayu dan mereka yang ada kuasa wajar menyedarkan anak-anak bangsa untuk mempelajari bahasa asing, menyumbangkan bahan-bahan bacaan dan pembelajaran atau apa saja demi masa depan anak bangsanya sendiri.
  • Pakar bahasa asing, para pengajar dan guru bidang bahasa asing wajar menawarkan diri secara sukarela untuk mengajar bahasa asing kepada anak-anak Melayu di desa-desa.
Kesimpulannya, kita mahu anak cucu kita nanti mempunyai pakej ampuh untuk menembusi pasaran kerja dan perniagaan di seluruh dunia terutamanya di Asia. Dengan kemampuan menguasai bahasa asing kita mahu anak cucu kita mempunyai keyakinan tanpa rasa kecil diri untuk menempatkan diri mereka dimana-mana pelosok dunia. Hanya kita saja yang boleh mengubah persepsi negatif masyarakat korporat terhadap bangsa Melayu.

Takkan Melayu hilang di dunia.

Wassalam.

Tiada ulasan: