Isnin, 13 Oktober 2008

Sambutan Aidilfitri - Antara ibadat dan adat

Salam.

Kuala Lumpur, Ahad, 12 Oktober 2008. Saya telah menghadiri satu jemputan rumah terbuka Aidifitri di satu taman kediaman mewah di Ibu Kota. Suasananya meriah dan mesra. Para jemputan yang hadir kelihatan dari kalangan mereka yang berada dan punya status. Sambil beramah mesra dan makan-makan, topik perbualan banyak berkisar tentang ekonomi dan perkembangan politik tempatan serta dunia.

Dalam majlis tersebut, Saya duduk semeja dengan lima atau enam orang remaja Melayu, yang kelihatan "up to date dan trendy", generasi MTV agaknya. Mereka juga nampak mewah dengan pakaian dan asessori berjenama seperti Seed, Sub dan Versage. Mereka pandai berkomunikasi, menghormati orang dan agak informatif dalam perkembangan dunia hiburan. Banyak makluman yang saya perolehi daripada mereka terutamanya tentang genre muzik terkini, gigs, underground bands dan kegemaran remaja masakini fesyen ala "gothic society".

Saya sempat juga meminta pandangan mereka tentang sambutan Aidilfitri dan bagaimana seharusnya ia disambut. Berikut adalah pandangan jujur anak-anak generasi MTV ini. Amalan dan adat menyambut Aidilfitri ini adalah diwarisi daripada orang-orang tua dahulu. Sejak dulu hingga sekarang konsep sambutan sama sahaja. Aidilfitri harus disambut dengan penuh warna warni dan keseronokan berpesta raya. Contohnya, semua orang berbaju baru, rumah berhias baru, kuih berbagai, berbeli belah, balik kampung, rumah terbuka, duit raya, program TV yang hebat, dan tayangan filem-filem baru di pawagam.

Kemeriahan Aidilfitri ini dapat dirasakan sejak bermulanya bulan puasa. Sepanjang bulan itu begitu banyak diadakan majlis berbuka puasa di hotel dan kelab, majlis meraikan anak yatim dan orang tua, majlis derma dan sumbangan hari raya kepada ibu-ibu tunggal. Semuanya dilakukan dalam bulan puasa bagaikan satu pesta atau acara tahunan. Jika berbuka puasa ditempat esklusif lebih seronok lagi, sambil kita berbuka puasa, para tetamu dihiburkan dengan persembahan artis popular dan lagu-lagu raya.

Apa yang dikatakan oleh anak-anak muda ini benar. Kesedaran kita kepada konsep "Habluminnas" dan keperihatinan kita kepada mereka yang memerlukan hanya bermusim, bagai yang sering diucapkan dalam majlis-majlis sebegini "semoga bertemu lagi di lain tahun". Adalah juga benar, konsep sambutan Aidilfitri ini diwarisi. Sejak dahulu lagi ia tidak disambut sebagai satu sambutan keagamaan tetapi menjadi adunan diantara ibadat dan adat. Apa yang dikhuatiri, satu hari nanti anak cucu kita sudah tidak tahu lagi bagaimana Aidilfitri harus disambut mengikut syariatnya yang sebenar.

Aidilfitri adalah satu sambutan keagamaan. Bila disebut sebagai satu sambutan keagamaan maka ia menjadi satu ibadat. Ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah, "Sesungguhnya Allah telah mengurniakan 2 hari yang mempunyai kebaikan di dalamnya, iaitu Eidul-Fitr dan Eidul-Adha". Dan jika datangnya dari Allah sudah pasti ia tidak boleh dirayakan bertentangan dengan hukum Allah dan tidak juga boleh melampaui syariat hari perayaan tersebut.

Ada dua nilai murni dalam kita menyambut Aidilfitri. Pertama menghayati hubungan kita dengan Allah dengan mengagungkan asmaNya, mengucapkan kalimah takbir, tahlil dan tahmid serta bersujud kepadanya melalui solat sunat raya. Kedua, menghayati hubungan kasih sayang sesama insan melalui pengeluaran zakat fitrah kepada golongan yang memerlukan dan dilengkapi pula dengan tuntutan bermaaf-maafan antara satu sama lain. Inilah jiwa sambutan Aidilfitri sebenarnya.

Saya berpendapat, kesedaran untuk menyambut Aidifitri mengikut syariatnya perlu diterapkan kepada setiap anggota masyarakat. Tanggungjawab ini perlu dipikul oleh para pemimpin yang mempunyai kuasa, pemimpin agama, pihak media dan ibu bapa. Kita mahu supaya anak cucu kita dapat dibimbing untuk memahami bagaimana Aidilfitri wajib disambut mengikut nilai-nilai agama Islam.

Tepuk dada tanya selera.

Wassalam.

Tiada ulasan: