Jumaat, 26 September 2008

Kampung Jelutong - Suatu Kenangan

Salam.

Saya dilahirkan di sebuah kampung yang dikenali sebagai Kampung Jelutong terletak dipinggiran hulu Sungai Dinding, Daerah Dinding, Perak. Ia sebuah perkampungan kecil yang didiami oleh 10 keluarga Melayu dan 1 keluarga Cina.

Kampung ini agak terpencil. Perhubungan dengan lain-lain kampung hanyalah melalui jalan sungai atau lorong tanah merah yang hanya sesuai untuk laluan basikal. Kampung ini juga tidak mempunyai bekalan air, elektrik dan telefon. Kegiatan harian penduduk Melayu di kampung ini ialah berkebun getah, berdusun, menangkap ikan atau bekerja di ladang getah berdekatan. Manakala penduduk Cina pula bertanam sayur dan menternak babi.

Saya telah berpindah ke kampung lain ketika berumur 10 tahun dan kini menetap di Kuala Lumpur. Namun, Kampung Jelutong sentiasa dalam ingatan dan menjadi kenangan yang indah dalam hidup saya. Pertama, ia adalah sebuah kampung yang sangat aman. Masyarakatnya hidup dalam harmoni, saling mengenali, tolong menolong dan saling menjaga kebajikan diantara satu sama lain. Pendek kata, penduduk di kampung ini hidup secara kolektif tanpa membezakan kaum dan agama.

Kedua, kampung ini amat selamat, penduduknya boleh keluar rumah tanpa perlu untuk mengunci pintu. Anak-anak boleh bermain disekeliling kampung tanpa merasa bimbang tentang keselamatan mereka. Memang ada orang-orang dari luar masuk ke kampung ini untuk mencari kayu nibung, mencari lokan dan menjerat biawak, tetapi tidak pernah terjadi sebarang perkara tidak baik berlaku, seolah-olah semua pihak saling menjaga keamanan di kampung ini.

Ketiga, Interaksi penduduk sangat erat bagai sebuah keluarga. Ada rasa kebersamaan dan rasa saling memiliki diantara satu sama lain. Saya sering kali diminta Ibu untuk menghantar kueh kepada jiran-jiran termasuk keluarga Cina yang tinggal di hujung kampung. Dan sering kali juga keluarga Cina tersebut memberikan sayur-sayuran termasuk kueh bakul pada musim perayaan mereka kepada kami. Apatah lagi jika terdapat salah seorang penduduk yang sakit semua akan datang menziarah. Perbezaan kaum dan budaya tidak dapat mengasingkan kesatuan penduduk Kampung Jelutong.

Inilah contoh nilai dan acuan bagi membentuk perpaduan dikalangan masyarakat berbilang kaum seperti di negara kita. Rakyat Malaysia jangan taksub kepada kaum, agama dan budaya masing-masing. Kita adalah hasil dari ketentuan Tuhan untuk hidup sebagai berbilang bangsa di negara ini. Kita perlu redha dan insaf dengan takdir tersebut. Kita rakyat Malaysia amat memerlukan kesatuan dan perpaduan. Kita tidak mampu untuk bertelingkah kerana ia hanya membawa kepada perpecahan yang akan menjadikan bangsa Malaysia lemah dan ketinggalan.

Marilah kita bersama-sama menghayati permuafakatan para penduduk Kampung Jelutong dengan fahaman "Bersatu teguh bercerai roboh. Negara mendahului kaum, dan masyarakat mendahului diri"

Wassalam.

Tiada ulasan: