Khamis, 17 Julai 2014

Germany Juara FIFA Brasil 2014: Saya Meneka Tepat!


The joy of winning!
Salam,

Menjadi pula tekaan saya pada piala dunia kali ini. Germany menjuarai FIFA Brasil 2014 setelah menumpaskan Argentina dengan keputusan 1-0. Kejayaan itu turut mencatat sejarah sebagai pasukan Eropah pertama memenangi piala dunia di bumi Amerika Selatan.

Kejayaan itu bukanlah faktor nasib semata tetapi berkat perancangan rapi pihak German FA dan mereka di Bundesliga. Bak kata jurulatihnya Joachim Loew 'kami telah memulakan projek ini sejak beberapa tahun lalu, dan kemenangan ini merupakan kemuncak kepada hasil kerja keras selama ini'

Apakah yang mereka lakukan?

Apabila menyedari mutu bola sepak German di awal tahun 2000an pada tahap terendah, Germany FA cepat bangkit dan lantas merencana pembangunan semula pasukan bola sepak mereka melalui satu perancangan 'National Plan' bermula tahun 2004. Inovasi pada peringkat akar umbi dibantu dengan ideologi dan komitmen mereka yang di atas telah merubah mutu bola sepak German.

Mereka mewujudkan 'youth centres, bagi mencari, mendidik dan melatih bakat-bakat baru dalam meningkatkan kemahiran, pengetahuan dan yang terutama aspek teknikal bola sepak. Manakala kelab-kelab di Bundesliga pula turut sama menyediakan pusat latihan untuk mendidik pemain muda membina kemahiran permainan mereka dan menyerap pemain-pemain muda ini ke dalam pasukan utama kelab.

Program jangka panjang German FA ialah melatih anak-anak remaja seawal umur 9 tahun di bawah program yang dikenali sebagai U9. Program ini adalah untuk mendidik anak-anak itu membina kemahiran individu dengan meletakkan mereka di dalam kumpulan empat sepasukan dan bermain di padang yang lebih kecil. Mereka hanya dibenarkan bermain dalam satu pasukan penuh apabila layak ke peringkat seterusnya iaitu U13.

Mungkin kita boleh belajar dari formula German FA ni!

Wasalam.

Tiada ulasan: