Khamis, 24 Julai 2014

Berwaspada Keselamatan Rumah Ketika Bercuti Hari Perayaan


Salam,

Menjelang cuti perayaan Aidil Fitri ini, keghairahan untuk pulang ke kampung atau bercuti, kadangkala kita terlalai untuk meningkatkan kewaspadaan bagi menjaga keselamatan rumah dan harta benda kita. Ini menyebabkan penjenayah mengambil kesempatan untuk melakukan aktiviti buruk mereka.

Dikatakan, setiap kali musim perayaan indeks jenayah terutamanya kes pecah rumah meningkat. Justeru itu, eloklah kita saling ingat mengingati dan berpesan-pesan untuk menjaga keselamatan rumah kita. Pertamanya, pastikan rumah dan tingkap serta gate dikunci, nyalakan lampu supaya di luar dan dalam rumah terang dan batalkan hantaran barangan seperti akhbar semasa kita tiada dirumah. Kepada yang berkemampuan pemasangan alarm system dan cctv adalah inisiatif yang baik.

Maklumkan kepada jiran yang tidak pulang ke kampung untuk menjadi mata dan telinga, dan minta mereka melaporkan kepada pihak polis jika ternampak sebarang orang dan kenderaan yang mencurigakan.

Seorang teman saya berpesan 'on' kan radio atau  mainkan pita ayat-ayat suci.

Saya sekadar berkongsi pesan supaya kita bersama-sama mengamalkan cara hidup yang selamat demi menjaga harta benda kita. Dikesempatan ini juga, saya mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri 1435H dan memohon maaf zahir dan batin kepada teman-teman dan para pengunjung blog ini.

Wasalam.

Tiada ulasan: