Ahad, 20 Julai 2014

Madeleine al Tawil: Contoh Semangat Sebenar Anak-Anak Palestine

Salam,

Sejak pertengahan abad lalu hingga ke saat ini, bumi Palestine tidak pernah terhenti dari kekejaman dan kezaliman Israel. Mereka membantai rakyat Palestine secara sadis dan biadap. Seluruh negara di dunia seakan tidak dapat berbuat apa-apa untuk menghentikan serangan masif Israel ke atas Palestine, termasuk negara-negara Islam sendiri.

Bayangkan kepiluan, duka dan nestapa hidup rakyat Palestine, ramai anak-anak terkorban, cacat dan menjadi yatim piatu. Saya terfikir mungkin ini dirancang dan disengajakan. Contohnya, baru-baru ini anak-anak kecil yang sedang bermain bola di pantai pun dibom oleh pihak Israel.

Saya berpendapat sebenarnya Israel takut dengan pertumbuhan anak-anak Palestine, kerana anak-anak ini adalah pewaris masa depan atau generasi penerus bangsa Palestine. Israel tahu perang Israel-Palestine entah sampai ke beberapa generasi lagi. Pertumbuhan generasi baru Palestine ini perlu dihapuskan dan dilumpuhkan dari awal lagi.

Mereka juga tahu semangat anak-anak ini untuk memperjuangkan kebebasan Palestine begitu berkobar. Israel mungkin boleh membunuh dan menghancurkan bumi Palestine, tetapi mereka sedar sampai bilapun cita-cita kebebasan anak-anak palestine ini tidak akan surut. Biarpun hanya bersenjatakan batu, mereka tetap memiliki semangat juang yang tinggi dan berani mati demi masa depan generasi dan anak cucu mereka. Semboyan itulah yang mengalir dalam diri setiap anak Palestine.

Contoh terbaru, seperti dilaporkan oleh Richard Engel, seorang journalist untuk NBC News pada 19 Julai 2014. Seorang gadis Palestine bernama Madeleine al Tawil yang berusia 12 tahun, walaupun perutnya rabak terkena serpihan bom Israel dan sedang dirawat di Shifa Hospital tetapi bingkas memberitahu wartawan ini, katanya 'we are stronger than Israelis. They are fighting against us, they think they are stronger. But we are stronger then they are'

Syabas Madeleine! Syabas anak-anak Palestine!

Wasalam.

Tiada ulasan: