Isnin, 7 Julai 2014

Potensi dan Kreativiti Anak-Anak: Peranan Saya dan Isteri Penting


Emir
Hasil kerja tangan kreatif Emir
Salam,

Sebagai bapa, tentulah saya merasa amat senang melihat anak-anak melakukan sesuatu hal yang punya daya ciptaan dan kreatif. Saya melihat anak sulung saya, Emir yang berusia lima tahun gemar melukis dan mewarna, menyanyi dan bercerita. Hal seperti ini bererti dia memiliki cipta rasa yang baik.

Saya dan Isteri terfikir bagaimana cara untuk meningkatkan lagi daya kreativiti Emir agar terbit potensinya yang sebenar. Pada asasnya setiap anak mempunyai potensi diri, tetapi ia tidak terbit begitu saja. Ia harus melalui satu proses dan ibubapa perlu menggali potensi bakat anak mereka. Itulah nasihat beberapa orang teman kami yang mempunyai anak-anak yang pintar, cerdas dan kreatif.

Seorang teman memberitahu agar kami membangkitkan motivasi dan minat Emir dan juga adiknya Elmyra pada kegiatan yang boleh mengembangkan kemampuan mereka. Berikan penghargaan kepada setiap apa yang mereka lakukan sehingga mereka akan merasa tersanjung.

Langkah pertama ialah luangkan waktu untuk bersama mereka dengan bermain bersama, berkreasi bersama seperti melukis dan mewarna, bacakan buku untuk mereka dan biasakan mereka bertanya jawab dengan kami supaya otak mereka terstimulasi. Bawa mereka berjalan-jalan supaya mereka lebih memerhati dan dapat membuka fikiran melalui pengalaman mereka. Dedahkan anak-anak kepada bermain musik kerana musik berupaya membuat anak itu berfikir kreatif dan berimaginasi.

Saya berasa beruntung punyai teman-teman yang sudi berkongsi ilmu dan pengalaman mereka. Saya dan Isteri akan terus berusaha memberikan yang terbaik kepada anak-anak kami dan berharap apa yang kami lakukan menjadi penyumbang terhadap perkembangan minda, intelek dan merangsang kemahiran anak-anak. Demi masa depan Emir dan Elmyra. InsyaAllah.

Sekadar berkongsi ilmu, mungkin berguna.

Wasalam.

Tiada ulasan: