Rabu, 15 Ogos 2012

Superhero, Kartun dan Anak : Pengalaman Saya


Salam,

Anak saya Emir baru berusia tiga tahun setengah, tetapi sudah mempunyai filem kartun dan superhero kegemaran, seperti Ultraman dan Kamen Rider yang dapat ditontoninya di kaca TV, malah rela duduk memangku 'iPad' untuk berjam lamanya menonton cerita-cerita kegemarannya itu.

Filem-filem ini nampaknya memberi pengaruh yang agak terkesan terhadap Emir. Dia amat mudah meniru adegan pergaduhan 'fighting scene' yang dilihatnya dalam kedua-dua filem tersebut. Tingkahnya keras dan kadangkala seperti membuli adik dan kawan-kawan sebayanya.

Saya terfikir apakah filem superhero dan kartun baik ataupun tidak untuk Emir? Betulkah keputusan saya membenarkannya menonton filem yang ada unsur kekerasan? Filem yang bagaimanakah paling sesuai untuk anak seusianya? Apakah jenis cerita yang dapat membantu imaginasi dan pembangunan mentalnya? Saya dan isteri telah membincangi perkara ini dengan panjang lebar.

Kata isteri saya ada filem kartun yang menyajikan imaginasi yang tinggi bagi anak-anak, 'it can helps their imagination to wonder, which is good to mental development'. Tinggal lagi bagaimana ibu bapa memilih cerita yang tepat untuk anak-anak mereka. Kartun Upin dan Ipin misalnya sangat baik untuk mendidik akhlak anak' sambungnya.

Namun, suatu yang positif ialah apabila kami amati Emir mampu berfantasi dan berupaya mencipta teman khayalan (imaginary friends). Kelihatan dia berupaya mengolah cerita filem-filem kartun yang ia tontoni melalui percakapannya dengan teman khayalannya. Kata seorang sahabat kami ' it is a make believe friends grow out of healthy active imaginations. It gives children a great way to express their feelings and and a playmate to practice their social skills' jelasnya.

Namun begitu, saya dan isteri kini lebih cermat dalam memilih filem superhero dan kartun untuk Emir dan adiknya. Kami dapati tidak semua filem superhero dan kartun yang diterbitkan untuk konsumen anak-anak. Banyak kartun yang beredaran di pasaran dan TV yang tidak sesuai untuk anak-anak. 'Let some of the wrong cartoons or superheroes films are best saved for adults' kata isteri saya.

Kami juga bersepakat untuk mengambil masa mendampingi anak-anak ketika mereka sedang menonton filem superhero dan kartun, sambil menerangkan apa yang baik atau tidak baik dan apa yang boleh atau tidak boleh mereka tiru dari adegan filem yang ditontoni itu.

Saya sekadar berkongsi pengalaman mungkin berguna kepada para ibu-bapa.

Wasalam.

Tiada ulasan: