Jumaat, 10 Ogos 2012

Go Mo! Go Mo! : Sorakan Keramat Di London 2012

Salam,

Go Mo! Go Mo! begitulah bunyi sorakan 80,000 penonton di Stadium Olimpik London pada hari Sabtu, 4 Ogos lalu, memberikan sokongan padu kepada Mohammad Farah atau Mo Farah pelari jarak jauh 'Team GB' dalam acara larian 10,000KM di Summer Olympics London 2012.

Ia merupakan sorakan keramat buat pelari itu apabila memenangi pingat emas dalam acara tersebut dengan masa 27 minit 30.42 saat. Kata beliau "if it wasn't for the crowd and their support, people shouting out my name, cheering and putting that Union Jack up, I don't think it would have happened. It was unbelievable support" sambungnya.

Maka terciptalah satu sejarah dalam sukan Great Britain apabila buat pertama kalinya atlet negara tersebut memenangi pingat emas dalam acara itu. Paling manis, bila Mo Farah dapat mengatasi Kenenisa Bekele, pelari Ethiopia yang merupakan juara dan pemegang rekod dunia untuk acara 5,000M dan 10,000M, dan merupakan juara Olimpik sebanyak dua kali.

Saya dapat menyaksikan kejayaan bersejarah Mo itu dalam siaran langsung Astro secara 'live'. Terima kasih Astro. Lalu saya pun terpanggil untuk mencoretkan sedikit tentang pelari hebat ini dan merasa amat berbesar hati dapat berbuat demikan bukan sahaja kerana kejayaannya memenangi emas, tetapi kerana beliau berjaya melakukannya ketika sedang beribadah puasa. Beliau berpuasa disepanjang bulan Ramadan, sedangkan beliau perlu berlatih dengan kuat dan bersaing pula dengan pelumba-pelumba handal dari Kenya dan Ethiopia.

Kejayaan Mo, elok dijadikan teladan kepada para atlet kita. Mengikut kabarnya, beliau pernah berlatih di Iten, Rift Valley, Kenya yang terkenal dengan jolokan 'The Mecca of Running' kerana di situ muncul pelari-pelari jarak jauh Kenya yang bertaraf dunia. Dan di situ juga terdapat seorang 'Inspirational Coach' terkenal bernama Brother Colm O'Connel yang telah berjaya melahirkan jaguh-jaguh sukan lumba lari Kenya.

Sebelum ke London 2012, Mo berlatih pula dibawah 'Nike Oregon Project' di Portland, USA dibawah jurulatih Alberto Salazar. Diantara objektif projek ini adalah untuk mengkaji dan menandingi pelari-pelari jarak jauh Afrika yang telah mendominasi acara tersebut sejak sekian lama. Di London 2012, Alberto turut menempah nama kerana anak didiknya, Mo Farah dan Galen Rupp meraih kemenangan 1-2 dalam acara sama.

Mungkin kita boleh pelajari sesuatu dengan kejayaan Mohammad Farah atau Mo Farah ini. Saya sekadar memberikan pandangan, mungkin berguna.

Wasalam.

Tiada ulasan: