Rabu, 4 Jun 2014

Tepung Torak: Kueh Yang Susah Ditemui

Salam,

Semasa singgah di pasar minggu Ijok, Kuala Selangor baru-baru ini, saya terjumpa seorang makcik menjual kueh-kueh tradisional Melayu seperti kuih tepong torak, koci, tepung bungkus, lepat liat, kasturi dll. Tepong torak adalah kueh kegemaran saya sejak kecil lagi kerana rasanya yang lemak manis, lembut, warna putih dan agak istimewa dari segi rupa.

'Kuih ni susah dapat nak' kata makcik tu. 'Tak ramai yang membuat kuih ni sekarang' sambungnya. 'Lagipun penyediaannya agak renyah juga' kata Makcik tu lagi.

Memang benar kata Makcik tu, saya pun dah lama tak menemui orang berjualan kuih tepong torak. Kali terakhir saya makan kuih ni ialah tiga tahun lalu semasa saya berkunjung ke Alor Star, Kedah.

Makcik, penjual kueh turut menerangkan kepada saya proses pembuatan kueh tepong torak ni. Ia dihasil dari adunan bahan seperti tepung beras, santan, gula, garam dan air. Bahan-bahan tersebut dibancuh sehingga sebati, kemudian ditapis dan dimasak dengan api kecil sehingga pekat. Adunan yang telah dimasak dibungkus pula dengan daun pisang yang telah dilayurkan seperti membungkus pulut udang, dikukus sehingga masak.

Saya terfikir juga, jika tiada usaha untuk mengekalkan pengeluaran kueh ni, mungkin lama-kelamaan generasi baru kita tidak lagi tahu atau kenal dengan kueh tepong torak sebagai satu juadah warisan Melayu.

Wasalam.

Tiada ulasan: