Jumaat, 6 Jun 2014

Brasil 2014: German Pasukan Pilihan Saya



Salam,

Piala Dunia FIFA Brasil 2014 semakin hampir. Dikalangan teman-teman saya sudah mula rancak perbincangan mereka mengenainya, terutamanya siapakah yang akan menjulang piala kemegahan masyarakat bumi ni. Ramai yang menjangkakan Brasil atau Sepanyol mempunyai peluang besar untuk menjuarai kejohanan kali ini berdasarkan rekod lepas dan prestasi semasa.

Namun saya memilih German sebagai pasukan yang tampak terbaik untuk cemerlang di piala dunia kali ini. Saya melihat kepada kombinasi pemain senior berpengalaman dan pemain muda berbakat yang membuatkan mereka kelihatan kuat dari aspek mengawal permainan, ketenangan dan kepantasan.

Apa kurangnya dengan pasukan lain?  Tanya seorang teman karib saya.

Benar juga kata sahabat saya tu. Semua pasukan yang bertanding tentulah sama impiannya untuk menjuarai piala dunia FIFA 2014. Mereka pastinya telah membuat persiapan rapi untuk mempamerkan permainan bermutu tinggi dengan penuh semangat juang demi kehormatan dan maruah negara masing-masing.

Namun, saya melihat pasukan German berbeza daripada pasukan lain, kerana mempunyai budaya permainan mereka tersendiri, iaitu memilik variasi dalam setiap permainan dan punyai disiplin tinggi ketika di padang. Pada kejohanan ini, jurulatih mereka Joachim  Loew menitik berat kepada memperkukuhkan serangan balas dan pertahanan. 'Kami ke Brasil dengan penuh percaya diri' kata jurulatih tersebut.

Apa kurangnya dengan pasukan lain? Tanya sahabat saya tu lagi.

Entahlah, saya bukan pakar bola sepak, sekadar peminat yang mempunyai pengamatan sendiri. Apa-apapun, skuad German ke Brasil pada kali ini dengan impian menamatkan penantian selama 24 tahun untuk menjulang piala dunia buat kali keempat.

Saya berharap pasukan kegemaran saya ni dapat mencapai impian mereka. Saya sekadar memperhangatkan perdebatan bersama para sahabat je.

Wasalam.

Tiada ulasan: