Khamis, 12 Jun 2014

Mari Bersama Manfaatkan Kelebihan Malam Nisfu Syaaban

Salam,

Senja hari ini, Khamis 12 Jun 2014 bersamaan 14 Syaaban 1435 akan datang malam Nisfu Syaaban, malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Ia bermula sebaik saja masuk waktu Maghrib yang dikira sebagai malam 15 Syaaban.

Sabda Rasulullah SAW 'Sesungguhnya Allah SWT akan memerhatikan hambaNya pada malam Nisfu Syaaban, maka Allah akan mengampunkan penghuni bumi. Dalam satu Hadis lagi baginda berkata 'Sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia mengampunkan dosa-dosa hambaNya'

Nabi kita menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam tersebut kerana tidak mahu amalan kita diangkat dalam kita berkeadaan lalai. Baginda juga menasihatkan agar kita lakukan amalan setakat yang kita terdaya. Sesungguhnya Allah tidak jemu, sehinggalah kita semua jemu.

Ilmu ni saya perolehi dari beberapa tazkirah agama yang saya hadiri, dan saya kongsikan bersama anda teman dan pembaca yang saya hargai.

Maka, sewajarnyalah kita melakukan amalan-amalan yang baik pada malam Nisfu Syaaban dan mengelakkan apa yang Allah tidak suka, mudah-mudahan kita semua diampun Allah. Mari kita manfaatkan malam istimewa ini bersama.

Wassalam.

Tiada ulasan: