Khamis, 26 Jun 2014

Jangan Marah

Salam,

Malam tadi, semasa berkumpul bersama beberapa orang teman di sebuah cafe di Ampang, seorang teman membuka topik perbualan mengenai cara mengawal sikap marah. 

Kata sahabat saya ni, sebagai manusia biasa kita tidak lepas dari perasaan marah. Tetapi manusia yang luar biasa adalah mereka yang dapat mengawal dan mengurus sifat marahnya. Rasulullah adalah contoh yang terbaik katanya lagi. Baginda sentiasa bercakap dengan lemah lembut dan penuh hikmah. Rasul kita tidak pernah menunjukkan kemarahannya dengan lidah atau perbuatannya. Apabila baginda marah baginda akan senyap beberapa ketika bagi mengawal rasa marahnya, walaupun kelihatan mukanya merah dan peluh menitis di dahinya.

Diantara cara mudah untuk mengawal sikap marah ialah minum air putih kerana ia menyejukkan dan dapat menenangkan diri kita. Kedua, amalkan memakai pewangi, kerana bau wangian dapat membuat emosi kita stabil dan menyenangkan.

Sahabat saya ni, dikalangan teman-teman adalah yang paling alim. Percakapan dia selalunya ada rujukan ilmu agama. Semalam dia jelaskan kepada kami satu hadis yang sempat saya catatkan, seorang sahabat bertanya Rasulullah 'Apakah yang dapat menyelamatkan daku daripada kemurkaan Allah?' Maka jawab Baginda 'Jangan tunjukkan kemarahan kamu'

Di bawah ni ada satu lagi hadis yang dapat saya kongsikan:

'Sesiapa yang menahan marahnya sedangkan dia mampu melepaskan marahnya, Allah SWT akan memanggilnya dari kalangan makhluk pada hari kiamat dan dia diberi peluang memilih bidadari yang dia sukai di syurga' 
(Riwayat: Abu Daud dan Tirmizi)

Renungkanlah! 

Tiada ulasan: