Sabtu, 10 April 2010

Malas Membaca? Pandangan Saya



Salam,

Semalam, seorang bekas pensyarah di Jabatan Usuldin, Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Professor Dr. Abdul Fatah Haron Ibrahim kecewa apabila ramai tidak berminat membaca bahan ilmiah berat. Kebanyakannya lebih berminat membaca bahan bacaan ringan.

Bagi saya perkara ini telah lama diperkatakan dan dah banyak kali diperdebatkan. Saya berpendapat malas membaca kerana kurang berminat, kurang kemudahan, kurang perpustakaan, buku mahal, buku kurang menarik, susah mendapat bacaan yang sesuai. Malah, dalam era perkembangan teknologi yang semakin pesat ini, mendapatkan informasi melalui media eletronik lebih menarik, mudah, cepat dengan piktorialnya pula hidup.

Saya merasakan membaca perlu menjadi kebiasaan yang tidak boleh diringankan, kerana tabiat itu erat kaitannya dengan kemajuan sesuatu bangsa. Jika minat atau malas membaca, tentulah bangsa itu akan ketinggalan daya saing dalam perkembangan ilmu dan teknologi progresif dunia moden. Nilai dari tabiat rajin membaca adalah pengetahuan dan maklumat yang akan digunakan dalam hidup seseorang.

Namun, membudayakan minat rajin membaca harus dengan bahan dan rencah yang baik. Isi sesebuah buku samada buku-buku ilmiah berat atau bacaan ringan sangat relatif dengan bahan dan rencah itu. Kita tentu ingin membaca tulisan yang efektif, enak dibaca, tidak kaku, cukup masuk akal agar pembacaan lebih mudah dan tidak perlu berfikir keras yang hanya membuat pembaca mengerutkan dahi.

Akhirnya, malas membaca adalah satu aib, membacalah, satu buku sebulan sudah memadai untuk meningkatkan kompetisi kita.

Wasalam.

Tiada ulasan: