Selasa, 21 Julai 2009

Renungan - Masalah Keciciran Dan Buta Huruf Anak-Anak Kita














Salam,

Saya terbaca satu laporan akhbar Berita Harian pada 21 Julai 2009.

Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata lebih dari 125,000 kanak-kanak yang mencapai umur persekolahan tercicir daripada alam persekolahan di luar bandar dan pendalaman. Banyak lagi usaha perlu dilakukan bagi memastikan semua rakyat berpeluang dan berupaya untuk mendapat pendidikan.

"Kementerian Pelajaran perlu melipatgandakan usaha menyediakan infrastruktur, terutama kepada sekolah luar bandar untuk merapatkan jurang kerana pendidikan di Malaysia sudah mencapai tahap kemajuan yang memberangsangkan" kata beliau pada perasmian Bengkel Kajian Semula Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 di Sepang Selangor.

Saya bersetujulah dengan apa yang dikatakan Timbalan Perdana Menteri itu. Namun setelah lebih 50 tahun negara kita merdeka, mengapakah kita masih lagi menghadapi masalah anak-anak yang tercicir persekolahan mereka? Malah bukan itu saja, masalah buta huruf juga masih berleluasa, masalah bangunan sekolah runtuh, masalah sekolah-sekolah daif tanpa bekalan air dan elektrik. Masalah penempatan guru turut menjadi isu. Mujurlah, pertelagahan isu PPSMI boleh dikira selesai.

Saya amat berharap, pihak kerajaan benar-benar serius untuk menangani masalah-masalah ini. kerana pendidikan amat penting bagi menjadikan rakyat Malaysia berilmu pengetahuan dan berupaya mencapai kesejahteraan diri serta dapat menyumbang kepada kemakmuran dan pembangunan negara.

Saya juga ingin mencadangkan supaya diwujudkan atau ditempatkan program celik komputer dan kemudahan internet desa disetiap sekolah di pedalaman dan luar bandar. Kemudahan itu dibukakan kepada setiap penduduk untuk mempelajarinya. Pihak sekolah atau guru wajib memainkan peranan untu mengajar mereka tentang ilmu teknologi ini.

Cadangan saya ini mungkin berguna.

Wasalam.

Tiada ulasan: