Khamis, 9 Julai 2009

Memakai Cincin - Sesuatu Yang Saya Tidak Ketahui











Salam,

Pada kali ini saya ingin berkongsi bersama para pembaca sebuah buku "Rahsia Cincin Nabi Dan Hukum Bercincin" terjemahan Abdullah Al-Qari b. Hj. Salleh. Kitab asalnya dikarang oleh Imaamal Al Baihaqi. Apa yang menarik hati saya ialah selama ini saya beranggapan memakai cincin hanyalah satu perhiasan diri.

Rupanya, memakai cincin adalah suatu Sunnah Nabi Muhammad s.a.w dan bukanlah semata-semata sebagai perhiasan mahupun tradisi. Adalah makruh jika memakai cincin sebagai satu hiasan diri. Cincin hendaklah dipakai kerana kita mahu menghidupkan dan mengikut Sunnah Nabi s.a.w tidak lebih daripada itu.

Memakai cincin emas bagi lelaki adalah haram. Nabi memakai cincin yang diperbuat dari perak. Para ahli Fiqh Islam juga sepakat diharuskan memakai cincin di jari kiri atau di jari kanan.

Apa yang menarik tentang memakai cincin ini ia tidak mengubah Sunnah Allah, tidak seperti memakai subang yang menurut tradisinya perlu bertindik terlebih dahulu.

Akhirnya, Allah telah berfirman "Sesungguhnya telah ada pada Rasulullah ikutan yang baik bagi kamu, bagi siapa yang mengharapkan pertemuan dengan Allah dah hari akhirat, dan yang banyak menyebutkan Allah" (Al-Ahzab : 21)

Semoga makluman ini bermanfaat juga kepada rakan-rakan seperti saya.

Wassalam

Tiada ulasan: