Jumaat, 3 Julai 2009

Tatakelakuan Dan Integriti Seorang Pekerja



Salam,

Sebagai seorang pekerja, kita dikehendaki untuk menyempurnakan tanggungjawab dengan penuh amanah, bermoral, mematuhi undang-undang dan peraturan syarikat. Ini bererti kita dituntut untuk melakukan tanggungjawab kita dengan cara yang betul. Kita sentiasa memilih untuk bertindak dengan adil dan jujur. Kita bertindak dengan penuh integriti.

Integriti kita sangat berharga. Ia merupakan maruah. Seorang pekerja wajib mempertahankan integriti peribadinya dalam usaha untuk mencapai kejayaan dan masa depan syarikat. Pekerja perlu memahami aspirasi dan harapan syarikat dengan lebih baik. Pekerja harus mengelakkan sebarang situasi yang melibatkan atau kelihatan seperti melibatkan konflik antara kepentingan peribadi dan kepentingan syarikat. Ini bermakna pekerja perlu mengelakkan keadaan yang boleh mengaburi pertimbangannya apabila melakukan kerja.

Sebagai seorang pekerja Islam, kita dituntut supaya menjadi pekerja yang mempunyai tingkat integriti dan profesionalisme yang paling tinggi yang seiring dengan tuntutan iman dan akhlak muslim, seperti pesanan Rasulullah ini:-

"Seorang muslim itu adalah ibarat lebah. Apabila ia makan, ia makan barang yang baik. Dan apabila mengeluarkan sesuatu daripada badannya, yang dikeluarkan itu pun barang yang baik, berupa madu yang manis dan segar, malah dapat menjadi ubat bagi manusia. Dan apabila ia hinggap, sekalipun ia sebuah ranting yang lapuk dan rapuh, maka tempat ia hinggap itu sedikitpun tidak rosak lantarannya"

Maka kita harus berikhtiar untuk menjalankan urusan secara adil dengan semua pihak seperti pelanggan, pembekal, pesaing malah pekerja syarikat sekalipun. Tiada seorang pun harus mengambil kesempatan ke atas sesiapa melalui pemanipulasian, penyembunyian, penyalahagunaan kuasa, salahnyata fakta atau sebarang amalan urusan tidak adil yang lain.

Kita bukan saja bertanggungjawab untuk berkelakuan secara beretika, malah kita juga berkewajipan untuk melaporkan sebarang amalan buruk seperti rasuah, salahguna kuasa, salah laku dan sebagainya. Atas kesedaran itu, saya telah mendedahkan satu perbuatan melanggar tatakelakuan oleh beberapa orang ahli pengurusan kanan syarikat. Akibatnya, saya telah menjadi mangsa dendam dan pembalasan mereka yang berkuasa dalam syarikat.

Saya berpendapat, jika sesebuah syarikat itu ingin kekal berdaya maju dan berdaya saing serta mahu bergerak di landasan yang betul, maka adalah penting baginya mengekalkan standard etika dan tatakelakuan yang tinggi. Ia wajib menyediakan dan mendidik mengenai cara pekerjanya harus berkelakuan. Ia harus ingat pekerjanya yang jujur merupakan satu aset dan pekerja yang melaporkan pelanggaran tatakelakuan sewajarnya dilindungi. Disiplin ini wajib dipertahankan kerana kita tidak mahu satu hari nanti perlakuan beretika dan bermoral akan menjadi jalan yang sukar ditemui.

Wassalam.

1 ulasan:

ME berkata...

MR,
memetik kata seorang ustaz "apabila kita mengetahui akan kemungkaran, maka hendaklah kita memeranginya dengan kuasa yg kita ada, paling tidak dengan doa".