Sabtu, 8 November 2008

Barack Obama - Detik perubahan sudah tiba




Salam.

Suasana penuh kemeriahan bagaikan pesta menceriakan seluruh Amerika pada Rabu, 5 November 2008. Orang ramai bersorak kegembiraan sambil melaungkan "Obama! Obama! Yes we can!" Barack Obama pada hari itu memenangi pilihan raya Presiden Amerika Syarikat, sekali gus muncul sebagai Presiden ke44.

Maka terciptalah satu lembaran baru dalam sejarah Amerika Syarikat apabila rakyatnya mengetepikan warna kulit dan keturunan dalam menentukan kepimpinan baru negara itu. Kini, Barack Obama adalah Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat dalam tempoh 232 tahun sejak negara itu merdeka.

Saya tumpang gembira kerana banyak sebab, tetapi paling utama ialah kerana beliau pernah hidup dan mendapat pendidikan di alam Melayu. Semasa zaman kanak-kanaknya beliau pernah menetap di Jakarta Indonesia untuk beberapa tahun sejak tahun 1967. Saya percaya sedikit sebanyak tentu ada budaya murni dan resam Melayu dalam jiwa beliau. Seperti menurut kata bekas rakan persekolahannya Dewi Asmara Oetojo, beliau seorang yang sangat mudah didekati dan sangat bijak.

Kemenangan besar Obama memberi harapan baru kepada penduduk dunia tentang perubahan yang bakal dibawa beliau sebagai pemimpin negara kuasa besar dunia. "A change that we can believe in" Beliau perlu mengubah sikap Amerika Syarikat kepada lebih bersahabat dengan negara-negara lain, kerana selama ini Amerika dipandang sebagai bersikap bongkak dan menindas serta berperanan dalam mencaturkan agenda politik, ketenteraan dan ekonomi dunia. Justeru itu, siapa yang menerajui negara perkasa itu sememangnya amat penting. Amerika Syarikat dibawah pentadbiran Presiden George W. Bush telah merosakkan kedamaian dunia, mewujudkan kemelut peperangan dengan sikapnya yang angkuh serta dasarnya yang tidak mempedulikan suara pemimpin-pemimpin negara lain.

Saya tertarik kepada ucapan tahniah Yousof Raza Gilani, Perdana Menteri Pakistan kepada Obama "your election marks a new chapter in the remarkable history of the United States. For long, the ideas of democracy, liberty and freedom espoused by the United States has been source of inspiration. I hope that under your dynamic leadership, the United States will continue to be a source of global peace and new ideas for humanity"

Namun ada pendapat yang mengatakan, walaupun Presiden berganti. Amerika tetap Amerika. Dasar Amerika tidak akan berubah. Dunia harus ikut telunjuk Amerika. Amerika adalah negara paling berkuasa di dunia. Itulah antara realiti dan cabaran Obama.

Dunia kini sedang memerhati siapa sebenarnya insan yang bernama Barack Hussein Obama ll ini.

Wasalam.

Tiada ulasan: