Khamis, 4 September 2014

Bersatu: Formula Tepat untuk Malaysia yang Makmur dan Sejahtera

Salam,

Saya menonton ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak menyampaikan perutusan Hari Kebangsaan ke 57 di MATIC melalui siaran TV.

Perutusan Perdana Menteri pada kali ini bersemangat dan terbaik, kerana disampaikan secara langsung di hadapan kahalayak ramai, tidak seperti amalan biasa melalui rakaman terlebih dahulu.

Saya begitu tertarik dengan amanat beliau supaya kita rakyat Malaysia bersatu untuk mewariskan kepada generasi akan datang sesuatu yang lebih baik daripada apa yang ditinggalkan untuk kita, iaitu sebuah Malaysia yang lebih makmur dan sejahtera. Memang betul, hanya melalui kebersatuan kita boleh mencorak masa depan kita sendiri dan mencapai apa jua cita dan hasrat.

Saya pun teringat kata Presiden Barack Obama di majlis jamuan di Istana Negara pada 27 April 2014, semasa lawatan beliau ke negara kita. Beliau turut berpesan Malaysia boleh mencari kekuatan dari kepelbagaian etnik dan agama untuk mengukir masa depan yang lebih cerah bagi generasi akan datang.

'The key word' dari kedua-dua tokoh pemimpin ini ialah 'BERSATU'. Bagi saya inilah formula tepat yang patut dijiwai oleh setiap rakyat Malaysia dan wajib diamalkan dalam apa jua cita dan cabaran.

Wasalam.

Tiada ulasan: