Isnin, 22 September 2014

Sehari di Program Pengurusan Bangunan Berstrata



Salam,

Pada 13 Sept yang lalu, saya menghadiri Program Induksi Format Kurikulum Pengurusan Bangunan Berstrata di Bagan Lalang, Selangor. Seramai 40 orang peserta dan tetamu jemputan hadir pada program ini.

Program ini bagus. Ia bertujuan untuk meningkatkan pemahaman peserta terhadap pengurusan bangunan berstrata yang lebih terancang dan sistematik. Diantara topik perbincangan ialah peraturan memilih dan melantik kontraktor, kaedah mengawal selia penyenggaraan dan cara pelaksanaan, perlindungan insurans, pengurusan kewangan dll.

Sebahagian peserta yang saya sempat berbual memberitahu, program ini dapat memahamkan mereka kepada teknik dan model pengurusan yang dapat dilaksanakan melalui pendekatan yang lebih logik dan  praktikal.

Namun, masalah utama yang dihadapi oleh pihak pengurusan bangunan ialah isu kutipan yang tidak dapat menampong kos penyelenggaraan. Kata seorang peserta, jawapan kepada isu itu ialah kalau semua pemilik menjelaskan caj penyenggaraan mereka, apa yang kita rancangkan akan dapat dilaksanakan. Tetapi isu ini nampak mudah, tetapi sangat susah nak selesai.

Saya berpendapat, mungkin pihak berkuasa perlu campur tangan dan mengambil tindakan yang sewajarnya mengikut peruntukan undang-undang yang ada, harus lebih tegas dan keras kerana Pihak JMB dan MC tidak berupaya melaksanakannya. Maklumlah, kuasa mereka terbatas dan semangat kejiranan perlu juga dijaga. Mungkin kaedah yang digunakan di negara lain boleh diambil rujukan.

Wasalam.

Tiada ulasan: