Jumaat, 13 Disember 2013

Pelajaran Berguna: Bagaimana Menjadi Seorang Yang Luar Biasa

Salam,

Baru-baru ini saya menghadiri seminar 'Quantum Growth Leadership' dimana fokus utama adalah untuk menimbulkan inspirasi kepada para peserta supaya menjadi seorang yang luar biasa setiap hari, agar tercermin nilai peribadi yang lebih bermakna kepada diri, rakan sekerja dan pekerja yang dipimpin.

Saya ingin berkongsi satu perkara asas yang wajib diperelokkan jika kita mahu menjadi seorang yang luar biasa, iaitu tinggalkan corak sikap 'pattern' kita yang negatif kepada positif. Contohnya; hentikan tabiat berburuk sangka dan belajar bersikap terbuka terhadap orang lain.

Saya juga mempunyai sikap-sikap negatif yang tercorak dari pergaulan dan persekitaran sehari-hari saya. Apa yang saya pelajari dari seminar ini ialah bagaimana untuk beranjak ke paradigma pemikiran baharu dengan menjadi komandan terhadap sikap negatif dan pengaruhnya kepada kehidupan kita sehari-hari. Jika kita ingin menjadi seseorang yang lebih baik, jangan bertangguh, mulailah berubah tetapi harus langkah demi langkah dan tidak berfikir sekaligus.

Pemikiran, perasaan dan tingkahlaku perlu berubah bersama-sama, kerana kesepaduan unsur jasmani, emosi dan rohani adalah gabungan yang penting untuk menggerakkan perubahan sikap negatif kepada positif yang akan membawa kita kepada nilai-nilai murni. Antaranya sikap budi pekerti yang tinggi dan perhubungan baik bersama keluarga, rakan dan pekerja. Seterusnya dapat menghasilkan daya usaha yang memuaskan, rajin, berdisiplin dan inovatif.

Seperkara lagi yang menarik hati saya terhadap pengajaran dari seminar ini ialah menggunakan kata-kata yang betul dan berinspiratif. Contohnya: kata-kata perangsang terhadap usaha, ide dan hasil kerja orang lain seperti ' i support you, i know you can be better' daripada memberi kritikan yang boleh membantut semangat mereka. Memang benar seperti apa yang dikatakan oleh fasilitator seminar tersebut 'words have power so choose your thoughts and words'

Saya dah mula mengamalkan ilmu yang saya perolehi itu. Saya dapati ia sangat membantu saya untuk meringankan stress kerja, merasa tenang dan meningkatkan gairah dan motivasi diri. Saya sekadar berkongsi ilmu ini, mungkin berguna juga kepada teman-teman.

Wasalam.

Tiada ulasan: