Selasa, 3 Disember 2013

Hobi Baru Saya: Bermain Musik

Salam,

Saya suka musik kerana iramanya yang mengalun dapat membangkitkan kembali semangat dan mendatangkan ketenangan. Minat saya sekadar mendengar dan suka menonton orang bermain musik, lagi pun pengetahuan saya terhadap musik sangat dasar.

Namun, apabila saya berpindah tempat kerja pada Oktober 2012, dan melihat rakan-rakan sekerja bermain musik pada waktu lapang mereka, pemahaman saya terhadap musik lebih meluas. Seorang teman saya memberitahu 'bermain musik ni dapat menghilangkan tekanan di tempat kerja Bang'. Manakala seorang lagi teman berkata 'musik membolehkan intreaksi sosial di tempat kerja lebih baik kerana musik menjadikan pelbagai peringkat pekerja berkumpul dan berinteraksi serta dapat membangkitkan perasaan kebersamaan' katanya lagi.

Saya pun turut terangsang untuk bersama mereka, buat permulaan saya diajar tentang nada dasar dan adunan yang menjadikannya lebih merdu. Saya turut diajar untuk bermain 'shaker'. Penelitian saya mendapati musik memiliki manfaat dan fungsi kognitif yang sangat baik.

Meningkatkan ketajaman dan daya ingat:
Bermain musik boleh merangsang otak, ia memerlukan tumpuan terhadap ketepatan nada dan irama, merasa dan menceritakan lagu. Ia juga memerlukan kita fokus kepada hal-hal seperti pitch, ritme, tempo dan nota serta suara. Secara tak langsung merangsang otak kanan dan kiri kita bekerja.

Membangkitkan persefahaman dan kerjasama
Bermain musik amat memerlukan kita bekerja dengan orang lain, perlu ada kerjasama bagi memperindahkan iramanya secara sepadan dan harmoni. Kita perlu belajar bagaimana bermain secara bersama. Tidak ada seorang pemain yang boleh merasakan dirinya lebih menonjol, setiap ahli berperanan supaya dapat menghasilkan musik yang merdu mengikut nada lagu secara bekerjasama.

Meningkatkan ekspresi diri
Apabila sudah menguasai instrumen yang kita bermain, semakin tinggi penghayatan dan perasaan kita terhadap lagu yang kita mainkan. Ia menjadikan kita lebih kreatif  untuk memainkan sesuatu irama seperti apa dan bagaimana yang kita inginkan.

Musik dapat menenangkan hati
Mendengar dan bermain musik bukan sekadar menenangkan hati kita, tetapi dapat membolehkan otak kita mengeluarkan sejenis sel yang dipanggil sebagai 'Endorphin'. Ia hanya diperolehi apabila seseorang itu merasa rileks dan gembira atau apabila ada rangsangan berupa sesuatu yang membuat kita merasa rileks dan bersemangat. Endorphin membuat ketenangan dan kegembiraan kita menjadi sempurna.

Saya terfikir, apakah dengan gambaran yang dinyatakan di atas, masih ada orang menganggap bermain musik itu tidak baik. Saya sekadar berkongsi pengalaman.

Wasalam.

Tiada ulasan: