Jumaat, 29 Jun 2012

Pengalaman Singgah Di Hong Kong

Star Boulevard di Victoria Harbour
Victoria Peak di Tai Ping Mountain
Ladies Market di Tung Choi Street
Salam

Sewaktu singgah di Hong Kong baru-baru ini, saya dan keluarga berkesempatan untuk bersiar-siar dan membeli belah di beberapa tempat menarik di kota raya itu, seperti Star Boulevard, Victoria Peak, Ladies Market, Stanley Beach dan Jiulong Mosque. Dikesempatan ini, saya ingin berkongsi bersama pembaca pengalaman kami di sana, mungkin berguna kepada anda yang ingin berkunjung ke Hong Kong.

Tempat pertama yang kami lawati ialah Star Boulevard atau juga dikenali sebagai The Avenue of Stars yang terletak di Nathan Road di persisiran Victoria Harbour. Di sini terdapat 'Floor Plaques' tapak tangan artis-artis ternama Hong Kong termasuk artis kita Michelle Yeoh. Ia merupakan daya tarikan pelancong yang popular kerana kami dapati begitu ramai pelawat di situ.

Kemudiannya kami mengunjungi Jewellery City Co. Ltd yang dimiliki oleh bintang ternama Hong Kong, Jackie Chan di To Kwa Wan Road. Di sini terdapat pelbagai jenis 'jewelry' yang cantik dan menarik dengan harga berpatutan. Saya dan isteri sempat juga membeli satu-dua barangan untuk kenangan.

Selepas makan tengahari di Surya Restaurant, kami ke Victoria Peak di Tai Ping Mountain, dimana kami dapat menikmati pandangan 'spectacular' kota raya tersebut pada ketinggian 552M atas paras laut. Kami tidak lama di situ kerana ingin bergegas ke pasar Ladies Market pula.

Pasar tersebut terletak di Tung Choi Street. Pelbagai barangan dapat dibeli seperti cenderamata, pakaian, aksesori wanita dan banyak lagi. Kata isteri saya di sini ia menguji 'bargaining skills' kita kerana penjual meletakkan harga yang tinggi dan akan menurun sehingga 50%-60% selepas tawar menawar. 

Namun, anda harus berhati-hati ketika membeli barangan di sini, kerana apa yang dipamerkan dan yang dibungkus mungkin akan berlainan kualitinya jika anda tidak teliti memilih. Ia terjadi kepada saya, kesnya, saya membeli beberapa helai T-Shirt sebagai buah tangan untuk dibawa pulang. Apabila balik ke hotel dan buka plastik bungkusannya baru tahu kualitinya jauh lebih rendah. Ah!! saya sudah terkena. Namun, ia satu pengajaran yang baik untuk saya lebih teliti dan bersabar lain kali.

Wasalam.

Tiada ulasan: