Selasa, 5 Jun 2012

Sehari Di Pusara Saad Bin Abi Waqas, Guangzhou China

 Pintu masuk ke pusara
Jalan masuk ke pusara
Pusara Saad bin Abi Waqas
Salam,

Semasa bercuti bersama keluarga dan rakan-rakan di Guangzhou, China pada 24 Mei 2012 yang lalu, kami berkesempatan menziarahi pusara bapa saudara Rasulullah bernama Saad bin Abi Waqas atau dikenali sebagai 'The Sage's Tomb' yang terletak Guang Ta Lu Road.

Beliau diceritakan memiliki jasa besar kepada perkembangan Islam di China. Menurut catatan Lui Tschih, seorang penulis muslim China pada abad ke18 dalam bukunya Chee Chea Sheehuzoo (Perihal Kehidupan Nabi), Islam dibawa ke China oleh rombongan yang dipimpin oleh Saad bin Abi Waqas. Beliau diceritakan menyebarkan agama Islam semasa pemerintahan Maharaja Gaozong daripada Dinasti Tang pada tahun 650M.

Saad lahir di Kota Mekah dan merupakan sahabat yang ke7 memeluk Islam pada usianya 17 tahun. Beliau terkenal sebagai salah seorang panglima besar tentera Islam. Diantara peperangan yang beliau terlibat ialah perang Badar dan Uhud. Kehebatannya sebagai panglima Islam yang perkasa ialah ketika memimpin tentera Islam dalam perang Qadisiyyah melawan tentera Parsi. Ia merupakan salah satu peperangan terbesar dalam sejarah umat Islam.

Beliau meninggal dunia pada usia 80 tahun pada tahun 664M. Dapat menziarahi pusaranya sesuatu yang berharga buat kami dalam percutian ini.

Wasalam.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Percutian di Guangzhou amat mengujakan.