Rabu, 16 November 2011

Kisah Seorang Peniaga Tapai

Salam,

Setiap kali kalau saya ke pekan Tangkak, di Johor pada pagi Ahad, samada atas urusan kerja atau ziarah, saya tidak lupa untuk singgah di Pasar Tani, di Jalan Naib Long, kerana di sini terdapat tapai pulut dan ubi yang lazat untuk dibawa pulang sebagai buah tangan.

Selain rasa tapainya yang enak, apa yang menambat hati saya ialah sikap peniaganya yang peramah, sentiasa tersenyum dan pemurah. Pakcik penjual tapai ini suka menambah satu atau dua bungkus produknya kepada pembeli sebagai hadiah.

Pada minggu yang lalu, saya berkesempatan untuk berbual panjang dengannya, sambil bertanyakan tentang perniagaan beliau itu.  Jualan tapai Pakcik laris di sini dan selalu mendapat tempahan awal dari pelanggan, katanya. Saya bertanyakan juga rahsia kejayaannya. Pakcik pastikan rasa tapai itu sentiasa sedap dan tidak berubah-ubah. Semasa membuatnya, badan kita kena bersih dan tidak bercakap yang bukan-bukan, jika tidak tapai itu kurang menjadi. Kita juga kena ramah dan melayan pelanggan dengan baik. Hadiahkan sebungkus dua barangan kita itu kepada pembeli untuk mendapat berkat.

Wah! hebat Pakcik ini. Saya rasa bertuah mendapat tips perniagaan sebegini, amat relevan dan harus menjadi contoh kepada peniaga yang lain. Pertamanya, Pakcik ini menjaga kualiti produknya secara konsisten, dengan memastikan rasa produknya itu sedap dan tidak berubah pada setiap kali dia berjualan. Kedua, beliau amat berdisiplin tentang menjaga kebersihan produknya, samada semasa membuatnya atau semasa berjualan. Ketiga, dia mempunyai strategi hubungan pelanggan yang baik, ramah dan mesra serta sentiasa tersenyum ketika melayani pelanggan. Keempat, menghadiahkan kembali sedikit keuntungannya kepada pelanggan. Kelima, beliau mahu segala usaha dan perniagaannya mendapat keberkatan Allah SWT.

Diakhir perbualan kami, saya sempat berjenaka dengannya. Kalau di Kuala Lumpur sana, saya terpaksa membayar untuk mendapat ilmu jualan ini dalam seminar atau bengkel usahawan, tetapi pada hari ini Pakcik memberikan saya ilmu yang amat berguna secara percuma.

Kesimpulannya, saya kagum dan sangat hormat dengan peniaga Melayu yang berpekerti tinggi seperti Pakcik penjual tapai ini.

Wasalam.

Tiada ulasan: