Khamis, 1 Disember 2011

Pemajuan Sukan Sepak Takraw Malaysia Perlu 'Re-engineering'

Salam,

Sukan SEA 2011 telahpun berlalu, namun semasa saya pulang ke kampung baru-baru ini, teman-teman di kampung masih lagi memperkatakan tentang kegagalan pasukan sepak takraw kita dalam temasya  sukan itu. Maklum sajalah, sukan ini telah menjadi minat dan tumpuan kami sejak kecil lagi. Inilah sukan yang kami bermain semasa di kampung dan di sekolah dahulu.

Pada waktu itu, terdapat dua gelanggang sepak takraw di kampung saya, tetapi hari ini, tapak tersebut sudah tiada lagi. Anak-anak muda lebih tertumpu kepada aktiviti-aktiviti lain. Sukan sepak takraw sudah terpinggir di kampung saya. Bakat yang mungkin ada pada anak-anak muda di kampung ini hilang begitu saja. Tenggelam jualah ia sebagai sukan warisan pusaka bangsa di kampung ini.

Berbalik kepada prestasi pasukan sepak takraw negara kita, kekalahan demi kekalahan dalam beberapa kejohanan yang kita sertai amat mengecewakan. Ia juga membimbangkan bila pasukan dari Korea Selatan dan Indonesia sudah mampu untuk membelasah pasukan kita. Malah pasukan Myanmar dan Jepun sudah boleh menunjukkan taring mereka.

Keresahan ini amat dirasakan oleh para peminat sukan tanah air, sehingga mempersoalkan kewibawaan Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), malah sampai mencela kepimpinan Presidennya. Ada benarnya kritikan-kritikan pedih itu diterima oleh Badan ini, sebagai contoh, Ketua Jurulatih Jamaluddin Hassan berkata beliau tidak sempat untuk mempersiapkan skuad sepak takraw negara kerana baru menjawat tugas tersebut pada bulan April yang lalu, sedangkan terdapat pihak lawan yang sudah mempersiapkan pasukan mereka untuk Sukan SEA 2011 ini sejak tahun 2007 lagi. Manakala Presiden PSM, Datuk Ahmad Ismail berkata beliau tidak nampak kesalahan patut diletakkan kepada jurulatih kerana pemain sendiri takut berdepan dengan lawan (Sinar Harian, 22/11/11).

Alasan-alasan di atas hanya menunjukkan sesuatu yang tidak baik oleh pengurusan PSM dalam menyediakan para pemain dan pasukan negara untuk temasya Sukan SEA ini. Bukanlah kita ingin menafikan usaha dan keringat PSM dalam membangunkan sukan sepak takraw di negara ini, namun hasilnya tidak kelihatan kerana sasaran sekurang-kurangnya satu emas melayang jauh.

Saya tertarik dengan pendapat seorang teman saya, katanya 'May be PSM needs a re-engineering, the radical redesign of processes, organization and culture to achieve a quantum leap in performance'. Saya percaya Datuk Ahmad boleh melakukannya. Saya melihat beliau mempunyai tinggi jati diri, mental teguh, bergolok secara peribadi demi pemajuan sukan sepak takraw dan yang paling penting tidak mudah beralah dengan desakan. Mungkin kata-kata Vince Lombardi, ketua jurulatih lagenda American Football dalam tahun 60'an ini dapat membakar lagi semangat beliau.

1. Mental toughness is essential to success
2. The harder you work, the harder to surrender
3. It's not whether you get knocked down, It's whether you get up again
4. They may not love you at the time, but they will later

Semua pihak perlu membantu PSM untuk meletakkan semula Malaysia sebagai penakluk dunia. Saya sekadar memberi pandangan, mungkin berguna juga.

Wasalam.

Tiada ulasan: