Selasa, 16 Ogos 2011

Ajaran Ayah yang menjadi amalan saya

Salam,

Pada kali ini, saya ingin berkongsi bersama pembaca pengalaman berpuasa bersama Ayah saya. Ayah mula melatih saya berpuasa pada umur enam tahun. Beliau bermula dengan mengajar saya untuk menghayati roh berpuasa dan memahami semangat berpuasa melalui kehidupan bermasyarakat di kampung kami.

Katanya:-
"Di kampung kita ini ada  jiran dan kawan-kawan kita yang hidupnya susah. Mereka mungkin makan hanya sekali sehari atau berlapar kerana makanan tidak mencukupi. Maka dengan berpuasa, kita dapat merasai kehidupan mereka yang sempit berbanding kita. Bagaimana jika kita ditempat mereka? Sampaikah hati kita melihat kawan-kawan kita berlapar?

Semasa saya di sekolah rendah, setiap hari Emak bekalkan saya makanan bersama minuman dan Ayah pula memberi saya duit belanja sebagai tambahan. Ayah selalu menasihati saya supaya jangan bazirkan makanan, beri sedikit kepada kawan-kawan. Saya masih ingat lagi, saya selalu berkongsi makanan bersama dua orang kawan yang saya rasa dari keluarga susah, kerana mereka jarang sekali berada di kantin atau membawa bekalan makanan ke sekolah. Kami menjadi kawan rapat dan sehingga ke hari ini kami saling berhubungan dan menjadi sahabat yang saling membantu.

Kesimpulannya, Ayah telah mengajar saya untuk bermurah hati, tidak kedekut untuk membantu mereka yang memerlukan.  Didikan beliau melalui  pengertian berpuasa dan kehidupan bermasyarakat sangat terkesan di hati saya sehingga kini. Ayah telah mendidik saya untuk rajin bersedekah walaupun nilainya sangat kecil bagi kita tetapi amat bermakna kepada orang lain.

Ayah sudah lama tiada, tetapi personaliti dan prinsip hidupnya sangat saya kagumi. Dia adalah hero saya.

Wassalam.

Tiada ulasan: