Ahad, 14 Ogos 2011

Bencana Alam - Fenomena Atau Sebaliknya

Salam,

Sambil kita memperbanyakkan ibadah di bulan Ramadhan 1423H ini, molek juga jika kita merenungi tentang  kejadian bencana alam yang berlaku diserata dunia. Jumlah kejadiannya kian membimbangkan masyarakat dunia. Malah telah banyak mendatangkan kemusnahan harta benda dan meragut nyawa. Laporan yang dikeluarkan oleh Centre for Research on the Epdemology of Disasters (CRED) menyatakan pada tahun 2007 sahaja sebanyak 414 bencana alam telah dilaporkan berlaku di seluruh dunia.

Persoalannya, apakah punca ia semakin banyak berlaku? Adakah ia suatu fenomena alam semula jadi atau akibat dari perbuatan manusia sendiri? Mari kita fikirkan!

Teori terkini yang dikaitkan dengan peningkatan bencana alam tertunjuk kepada perubahan iklim dunia. Ia disebabkan oleh perbuatan manusia yang membawa kepada perubahan terhadap sifat-sifat semulajadi alam. Contohnya, pencemaran gas karbon dioksida di udara oleh kenderaan, sisa industri perkilangan serta penerokaan hutan yang menyebabkan berlakunya penipisan lapisan ozon. Kesannya membawa kepada peningkatan suhu harian dan kesejukan melampau dikebanyakan tempat di dunia. Dua laporan berikut boleh dikaitkan kepada teori di atas:-
  • Kumpulan William Gray di Colorado State University dalam kajian mereka berpendapat bahawa kenaikan suhu air di Lautan Atlantik telah menyebabkan kejadian musim ribut taufan bertambah meningkat.
  • Amerika Syarikat, China dan Indonesia merupakan tiga negara teratas pengeluar gas karbon dioksida. Menurut Tabung Hidupan Luar Dunia (WWF), lapan puluh peratus pengeluaran karbon di Indonesia adalah daripada pembasmian hutan.  
Mereka yang merenung mengenai kejadian alam dari perspektif agama dan yang faham dengan agama, akan berpendapat lain pula. Ia merupakan peringatan dari Allah terhadap manusia yang lalai dan kufur kepadaNya. Disebabkan kekufuran itu maka Allah membalas perbuatan mereka dengan bala yang dahsyat. Mari lihat Firman Allah SWT berikut:-

"Sesungguhnya kami menimpakan azab seksaan tetapi mereka tidak mahu tunduk kepada perintah Tuhannya" (Surah Al-Mukminun : Ayat 76)

"Sudah datang kerosakan di darat dan di lautan akibat perbuatan manusia. Allah mengkehendaki agar mereka merasai akibat dari perbuatan mereka supaya mereka kembali (mengingati Allah swt)" (Surah Rum : Ayat 41)

"Allah mengumpamakan sebuah negeri yang dahulunya aman tenteram dengan rezeki yang melimpah ruah dari segenap sudut ruang, tetapi apabila mereka mengingkari nikmat dan perintah Allah swt, didatangkan bencana kebuluran yang amat dahsyat akibat perbuatan mereka sendiri" (Surah An-Nahl : Ayat 112)

Kesimpulannya, kejadian bencana alam ini dapat di lihat dari dua perspektif iaitu saintifik dan agama. Dari sudut ilmu sains, kejadian fenomena alam ini dinilai dari teori logik manusia sebagai kejadian evolusi alam. Manakala daripada pemahaman agama pula ia merupakan bencana yang didatangkan Allah kepada manusia sebagai pengajaran dan peringatan.

Bagi saya semuanya itu adalah ketentuan yang ada sebab-sebabnya. Ia berlaku akibat dari aktiviti manusia terhadap penjejasan kelestarian alam semulajadi, dan terakibat dari pembalasan Ilahi terhadap penyakit politik dan sosial penghuni bumi ini. Kisah-kisah Nabi Nuh, Nabi Hud dan Nabi Luth boleh diambil pengajaran.

Wassalam.

Tiada ulasan: