Khamis, 4 Ogos 2011

Harimau Malaya - FAM perlu menjadi penjaga yang hebat

Salam,

Pada 28 Julai 2011, saya diantara 90,000 penonton yang hadir di Stadium Nasional Bukit Jalil. Ribuan yang datang itu samada untuk memberikan sokongan kepada pasukan bola sepak Malaysia ataupun Singapura.

Harapan saya adalah untuk melihat pasukan Malaysia melangkah ke pusingan ketiga kelayakan Piala Dunia 2014 setelah gagal melakukannya dalam 11 kali percubaan. Malangnya, gegak gempita sorakan penyokong masih gagal membantu pasukan ini. Kita digagalkan oleh Singapura dengan agregat 6-4.

Seperti dijangka, berbagai kenyataan, dan kritikan dikeluarkan oleh banyak pihak tentang kekalahan ini, samada yang seronok didengar ataupun sebaliknya. Ada yang berkata bahawa pasukan kita telah bermain dengan bagus tetapi tidak bernasib baik.  Malam itu kita tidak kalah tetapi seri, hanya agregat yang mengagalkan kita. Ada pula yang menyalahkan jurulatih dan pemain, memburukkan pasukan lawan kerana bermain kotor dan sebagainya.

Bagi saya, kita boleh memberi berbagai alasan untuk menyedapkan hati dan menutupi kelemahan dengan meletakkan beban kekalahan itu kepada orang lain, tetapi hakikatnya kita kalah kepada pasukan yang lebih baik. Singapura bermain baik di dalam kedua-dua perlawanan timbal balik itu. Strategi mereka untuk menang menjadi. Mereka bermain sebagai satu pasukan dan tidak mengharap satu atau  dua pemain untuk meledak gol lawan.

Saya berpendapat bahawa FAM (Football Association of Malaysia) perlu mengambil tanggungjawab terhadap kekalahan ini. Bahkan mereka yang sepatutnya bertanggungjawab secara keseluruhannya terhadap kelesuan Harimau Malaya di peringkat antarabangsa sejak dahulu lagi. Pembangunan industri bola sepak negara ini semakin jauh ketinggalan berbanding negara-negara Asia yang dahulunya setaraf dengan mutu bola sepak kita seperti Korea, Jepun, Kuwait dan banyak lagi. Kita hanya boleh gah diperingkat Asia Tenggara sahaja itupun tidak konsisten.

Kesimpulannya, FAM adalah Badan yang bertanggungjawab terhadap industri bola sepak negara. Mereka pembuat dasar dan merencana pembangunan bola sepak kita. Mereka juga bertanggungjawab terhadap pembangunan, kemajuan, pendidikan dan kebajikan pemain dan pegawai pasukan negara. Mereka jugalah yang merancang dan mengatur persediaan pasukan sebelum menghadapi sesuatu kejohanan. Berfikirlah!

Singapura, Indonesia dan Thailand kini telah berjaya kepusingan seterusnya dan kita terpaksa menunggu empat tahun lagi untuk menyaingi rekod mereka. Alahai!

Wasalam.

Tiada ulasan: