Jumaat, 9 Januari 2009

Janet Khoo - Lakonannya Berjiwa Melayu


Salam,

Semalam semasa bersembang santai dengan teman-teman di warung sambil menikmati Mee Bandung Muar dan Sirap Bandung, saya telah ditanya samada saya juga meminati artis-artis tanah air masa kini. Sudah tentulah ada kerana saya juga peminat filem-filem Melayu dan sentiasa mengikuti perkembangannya. Cuma saya lebih suka menonton filem dulu-dulu kerana penceritaan, dialog dan mutu lakonan yang lebih baik.

Berbalik kepada artis masa kini yang paling saya minati? Ramai, tetapi yang teratas dalam senarai saya ialah Janet Khoo "She is pretty, classy and sexy too". Namun itu bukanlah sebab utama saya meminati beliau tetapi jiwa Melayu dalam lakonannya itulah yang paling menarik. Mungkin kerana itu juga para penerbit selalu menampilkan beliau sebagai wanita solehah, lemah lembut dan berpekerti tinggi dalam drama-drama Melayu.

Sebagai seorang artis Cina yang amat dikenali dalam drama dan filem Melayu pastinya satu penampilan yang hebat. Saya melihat kualiti lakonan Janet Khoo dalam pelbagai karaktor yang dibawanya. Saya suka dia membawa watak "goodie roles" yang amat secucuk dengan personalitinya. Dia juga hebat melakonkan karaktor "bitchy roles" seperti dalam drama Idaman yang boleh meletakkannya sebagai "sex symbol" setanding dengan bintang-bintang barat seperti Diane Lane dll. Boleh jadi kerana itu juga dia tersenarai sebagai "FHM Sexiest Women" sebanyak tiga tahun berturut-turut.

Penglibatan beliau dalam seni lakon tanah air tambah bermakna apabila dinobatkan sebagai "Best Actress-In A Comedy at the Asian Television Award XI" di Singapura pada tahun 2006 menerusi drama komedi bersiri Mat Dom Teksi.

Semoga bintang kesayangan saya ini akan terus maju dalam karier seninya. Janet Khoo akan terus kekal bermahkota sebagai Seniwati di hati saya.

Wasalam

Tiada ulasan: