Khamis, 22 Januari 2009

PRK Kuala Terengganu - Pendapat Saya



Salam,

Segala debaran sudah berakhir, kerusi Parlimen Kuala Terengganu kini dikuasai PAS. Tahniah diucapkan kepada YB Mohd. Abdul Wahid Endut. Berbagai pendapat mengenai keputusan ini dibuat oleh banyak pihak. Ada yang mengatakan faktor calon jadi penentu, pengundi atas pagar terpengaruh dengan cerita jajaan, orang Melayu menolak UMNO dan banyak lagi.

Saya sentiasa mengikuti perkembangan politik tanah air. Bagi saya adalah wajib bagi setiap warga negara mengambil berat tentang politik dan kepimpinan negara kerana masa depan anak cucu kita nanti terletak kepada para pemimpin dari parti-parti yang kita pilih sendiri.

Berbalik kepada PRK-Kuala Terengganu, sejak dari awal lagi saya telah menjangka persaingan dua buah parti UMNO dan PAS adalah seimbang. Apa yang menjarakkan keputusan pemilihan oleh rakyat ialah bagaimana kedua-dua pihak benar-benar memperjuangkan kepentingan rakyat. Mana-mana parti yang dapat memahami kemahuan pengundi generasi muda akan mempunyai kelebihan. Dalam kontek ini UMNO ketinggalan dan PAS kehadapan.

Bagi saya PAS imejnya universal tidak berteras kepada kaum dan ia meletakkan agenda keadilan, perpaduan, kebajikan rakyat dan hak asasi manusia dalam perjuangannya sangat menepati keinginan generasi muda kini. Manakala UMNO masih menggunakan pendekatan janji pembangunan setiap kali ada pilihanraya telah dianggap sebagai sogokan gula-gula bermusim oleh generasi muda. Benarlah kata-kata Tan Sri Muhyiddin Yasin, Naib Presiden UMNO bahawa "UMNO telah kehilangan faktor penarik yang membuatkan rakyat benar-benar mahu mendengar apa yang dikatakan oleh pemimpin"

Wasalam.

Tiada ulasan: