Rabu, 4 Mac 2009

Niat Murni Pelaksanaan Bertangguh


Salam,

Harian Metro pada Selasa 3 Mac 2009 melaporkan kerajaan masih mengkaji cadangan mewujudkan Tabung Pemberhentian Pekerja dibawah Skim Penamatan Perkhidmatan (SPP) bagi menyalurkan pampasan kepada rakyat yang diberhentikan kerja berikutan kegawatan ekonomi.

Namun begitu, usaha untuk mewujudkan tabung tersebut masih belum menjadi kenyataan kerana Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) masih belum mencapai kata sepakat mengenai penubuhannya.

Saya harus bertanya mengapakah perkara semurni ini masih belum boleh direalisasikan, sedangkan beribu-ribu pekerja dinegara ini telah diberhentikan akibat kegawatan ekonomi yang sedang melanda negara kita. Malah perkara seperti ini pernah dibangkitkan oleh MTUC lebih sedekad lalu.

Saya berpendapat kerajaan perlulah lebih perihatin dan proaktif jika mahu membantu pekerja dan majikan dalam perkara ini dan tidaklah boleh memberi alasan bahawa MTUC dan MEF perlu terlebih dahulu mencapai kata sepakat baru mahu untuk bertindak. Kerajaan perlu campurtangan dan memuktamadkan persefahaman. Fikirkanlah!

Wasalam.

Tiada ulasan: